Selasa, 20 Oktober 2020

KUTIPAN sajarah Palabuanratu

 SAJARAH PALABUAN RATU NURUTKEUN PANTUN BOGOR & BABAD CIANJUR (Cek Buhun Sunda, Nyi Roro Kidul Ngan Saukur Dongeng Ciptaan Mataram) 


Kintunan : Luki Hermawan


Runtuhna karajaan Pajajaran teu sakaligus, kusabab wadyabalad Islam geus aya 12 kalina ngagempur Pajajaran salila 5 taun angger nagen teu bisa ditembus benteng pertahananana. Kakarak dina mangsa karajaan dipimpin ku Prabu Nilakendra, benteng Pajajaran nu dibangun ku Prabu Siliwangi taun 1478 ahirna ancur ditarajang wadyabala Islam. 

Kitu oge aya sababaraha sabab anu jadi cukanglantaranna, dina buku Sajarah Cianjur nu disusun ku Drs. Bayu Surianingrat ngajelaskeun yen ancurna benteng Pajajaran kusabab nu jaga panto gerbangna nyaeta dua sadulur Ki Jongjo jeung Ki Jungju hianat ka Pajajaran kusabab nyeri hate pangkatna teu naek-naek, ahirna mukakeun panto gerbang benteng Pajajaran. Sedengkeun cek Pantun Bogor, jebolna pertahanan Pajajaran kusabab Jaya Antea salah sauran gegeden Pajajaran hianat, sarta biluk ka pasukan Banten. 


Lian ti eta runtagna Pajajaran kusabab kaayaan pamarentahanana geus nyirorot pamorna teu siga jaman Prabu Siliwangi buyutna Prabu Nilakendra, korupsi dimamana, gegeden karajaan geus loba hianat ka rahayat jeung rajana, ari Prabu Nilakendra raja Pajajaran hirupna ngaresi, resep nyepen, puasa saban poe, nepika teu paduli kana kaayaan nagara. 


Kaayaan kitu pikeun Sultan Banten Maulana Yusup matak pihariwangeun, dilain-lain oge karajaan Pajajaran teh warisan karuhuna nyaeta Prabu Siliwangi, kapan Maulana Yusup teh putrana Maulana Hasanuddin Sultan Banten ka I, ari Maulanan Hasanudin putrana Sunan Gunung Jati Cirebon, Sunan Gunung Jati Cirebon putrana Ratu Mas Rara Santang, sedengkeun Ratu Mas Rara Santang putrana Prabu Siliwangi Sri Baduga Maharaja ti prameswari Ratu Subanglarang. Jadi sabenernamah antara Banten jeung Pajajaran sakokocoran sarua seuweu siwi Prabu Siliwangi. Panembahan Yusup ngarasa geus waktuna Pajajaran disalametkeun tina sagala rupa krisis moral anu tumiba ka rahayatna. 


Kukituna dina hiji poe, tengah peuting Ki Jungju mawa pasukan kalayan lenlencepan muru gapura benteng Pajajaran, ti dinya geus ngadagoan Ki Jongjo adina anu mukakeun panto gerbang benteng karaton, sakedet netra sanggeus dibuka panto utama benteng mah Panembahan Yusup marentahkeun pasukanna asup kajero benteng kalayan ngadadak, atuh puguh dibere serangan dadakan ti pasukan tempur gabungan sapangeusi Pajajaran anu sarare tibra tagiwur, teu puguh polah, najan aya pasukan karajaan anu ngalawan bari taya komando anu utama. 

Matak harita keneh tanggal 8 Mei 1579 Pajajaran sirna ing bumi, karaton diduruk teu disesakeun saeutik-eutik acan ku pasukan Islam. 


Makam-makam raja dibongkaran make siayah Tumpas Kelor strategi Demak nyaeta anu salawasna ngancurkeun hiji kabudayaan nepika ka akar-akarna. Matak ulah heran nepika ayeuna makam raja Sunda ampir taya nu nyesa, anu aya oge loba anu disamarkeun jadi makam waliyuloh sangkan henteu diancurkeun ku pasukan Islam jaman harita. 

Prabu Nilakendra ngalolos ti Karaton, duka kamana jugna makamna taya nu terang dugi ka ayeuna. Putra makuta Pajajaran Ragamulya Suryakancana disalametkeun ka gunung Pulosari Banten. Ngan nurutkeun pedaran Pantun Bogor, Prabu Nilakendra atawa Prabu Siliwangi Pamungkas nyalametkeun diri ka basisir Tegal Buleud Sukabumi (aya dina Riwayat Wangsit Siliwangi). 


Sanggeus Prabu Siliwangi Pamungkas ngahiyang, Prabu Anom Kian Santang ngaroloskeun diri ka gunung Halimun, muka kahirupan anyar jadi somah kalayan nyamurkeun diri jadi Batara Cikal anu engkena ngarundaykeun masarakat adat Ciptagelar. Sawarehna deui urut Bareusan Bhayangkara (pangawal raja) muka kahirupana anyar jadi karuhun masarakat adat Baduy Banten ayeuna. Sedengkeun rombongan putri cikal Prabu Siliwingawi nyaeta Putri Gandrung Arum, nyalametkeun diri hirup nyamuni jadi Batari di Lebak Cawene, disebut Lebak Cawene teh kusabab sang putri di baturan ku 7 dayang-dayang geulis anu masih keneh cawene / parawan antukna tempat eta disebut lebak Cawene. 

Lebak Cawene nepika ayeuna taya nu terang dimana persisna, ngan cenah aya diantara gunung Halimun, gunung Bengbreng, gunung Beser, Gunung Suren, gunung Pangkulahan, gunung Ciawi tali, gunung Panyogehan, gunung Salimbar, jeung gunung Talaga. 

Ngan cenah dilebak Cawene bakal kaluar kakayaan alam anu tohaga pikeun anu masih keneh tuhu kana Purbatisti purbajati Sunda, ari ugana nyaeta kieu : 


Wayah Lebak Cawene jadi enggon pindah Pangawinan, dibalabar heula ku diwayah janari gede. Manuk ketug bae 7 liliran, rame sora nu tungtugulan di gunung Lumpang laju digunung Halimun kadenge rame sora nu gogoongan. 


Tanda-tanda kaguarna Lebak Cawene nyaeta sakumaha Uga kieu : Amun di ci Sogeh Beulah girang geus aya cukang batu, sakendengan gunung Kendeng baris rata katincakan. Lantaran tengah alas nu Beulah kidul, ku anu turun tina papatong, aya curug sina digempur jeung disogehna gunung Combong, anu ngurugan karaton aheng anu eusina putri-putri denok marontok, gareulis arenay koneng…” Teu saeutik korban jiwa salila ratusan taun nepika ayeuna anu tadina hayang muka harta karun sakumaha Uga Lebak Cawene anu masih keneh misterius nepika ayeuna. 

Cag heula ngeunaan Lebak Cawane, ayeuna urang caturkeun lalampahan putri bungsu Prabu Nilakendra, nyaeta Dewi Purnamasari nyalametkeun diri ka basisi laut kidul. Sanggeus tilu bulan leumpang sakaparan-paran antukna Purnamasari netepkeun diri muka kahirupan anyar di muara Cimandiri. Dibarengan ku pangawalna anu satia nyaeta Rakean Kalangsunda sang putri ngababakan muka kampung dingaran Babakan Cidadap. 


Ngaran Cidadap nyoko kana hiji sirah cai anu aya tangkal dadapna. Lila-lila Babakan Cidadap beuki rame, didaregdeg ku para pamayang marake parahu, jukung paying jeung nudaragang nepika jadi hiji kapuunan. Dalapan taun ti harita jadi palabuan laut nu rame, ku rahayatna dingaranan Cidadap Palabuan Nyai Ratu, sebutan Nyai Ratu nyaeta pikeun Dewi Purnamasari anu diangkat jadi Puun / Kapala pamarentahan. Dewi Purnamasari jadi Ratu Puun lilana 15 taun, nepika tempatna nelah Palabuan Nyai Ratu Puun. Jabatan Ratu Puun dipasrahkeun ka putri tunggalna nyaeta Mayang Sagara, tina jatukrami jeung Rahyang Kumbang Bagus Setra satria Pajajaran anu gugur sawaktu Pajajaran diserbu tentara Islam. Sanggeus masrahkeun kalungguhan  Ratu Puun ka anakna, Dewi Purnamasari tuluy hirup mandita nunggu papasten ajalna di gunung Sireum (deukeut Warung Kiara Kab. Sukabumi ayeuna). 


Sawaktu mimiti marentah Ratu Puun, kaayaan Cidadap Palaban Nyai Ratu Puun geus nyilorot pamorna, kukituna ku Mayang Sagara puser dayeuhna ti Cidadap dipindahkeun ka lokasi Palabuan Ratu ayeuna. Ditempat anyar ieu Mayang Sagara ngawangun karaton agreng, sang putri henteu deui ngan saukur Ratu Puun tapi diistrenan jadi Ratu Karajaan anyar anu rek ngawariskeun Pajajaran anu geus sirna, karajaan anyarna dingaran Pakuan Pajajaran Mandiri. Dewi Mayang Sagara dinobatkeun ku sebutan suci Ratu Kidul. Wilayahna jadi karajaan basisir laut nu tohaga, ngalimpudan Gebang Kuning (Pakidulan Garut), Tanjung Panto Muara Binuangen (Pakidulan Banten), malah Palabuan ratu oge harita remen disebut Dayeuh Pakuan, sebutan anu kungsi dipake ku Sri Baduga Maharaja sawaktu ngajadikeun Bogor jadi puseur dayeuh Pajajaran. Ngan pikeun rahayatna mah tetep wae nyebutna teh Palabuan Nyai Ratu Puun, sedengkeun ka Mayang Sagara nyebutna teh Ratu Kidul. 


Karajaan Pakuan Pajajaran Mandiri kungsi diserang ku Nyai Ratu Sagara Jampang ti basisir laut Kidul Garut, malah nepika bisa ngasupkeun Mayang Sagara ka pangberokan, ngan upaya ngarebut kakawasaan bisa dperuhkeun ku Rakean Kalang Sunda manten senopati Pajajaran anu teu weleh satia ngaping ngajaringna. Ratu Kidul Mayang Sagara sajaman jeung Dalem Cikundul/ Aria Wiratanu I Bupati Cianjur ka I (1677-1691). Malahmah Ratu Kidul Mayang Sagara milu nungkulan masamoan para adipati digunung Rompang Pakidulan Sukabumi. Masamoan para kepala daerah anu di kokolotan ku Sang Hyang Borosngora raja Panyalu dihadiran oge ku para Bupati liana saperti Raden Sanghyang Panaitan atawa Raden Widaya / Pangerang Rangga Sinom ti Sedang, Kanjeng Adipati Sukawayana, Raden Adipati Lumaju Gede Nyilih Nagara ti Cimapag, Kanjeng Kyai Aria Wangsa Merta ti Tarikolot, Cikartanagara, Kanjeng Dalem Nala Merta ti Cipamingkis,Pangeran Hyang Jaya Loka ti Cidamar,Pangeran Hyang Jatuna ti Kadipaten Kandang Wesi, Pangeran Hyang Krutu Wana ti Parakan Tilu,Pangeran Hyang Manda Agung ti Sancang. Para bupati anu haladir kabeh sapuk ngadegkeun karajaan nu disebut karajaan Gagang, sedengkeun anu kapilih jadi rajana nyaeta Dalem Cikundul bupati Cianjur diistrenan jadi Raja Gagang. 

Proklamasi karajaan Gagang diumumkun tanggal 2 September 1655, anu eusina negeskeun yen anggota karajaan Gagang henteu tunduk ka sasaha ( Ka Mataram, Sumedang Larang, Banten, Cirebon jeung Belanda). Karajaan Gagang ngan tunduk patuh ka hukum Alloh SWT. Karajaan Pakuan Pajajaran Mandiri di Palabuan Ratu Sukabumi nu dipimpin Ratu Kidul beuki gede, antukna mawa hariwang ka Sultan Mataram Amangkurat I (1646-1677) anu harita keur geten ngajajah pulo Jawa kaasup Jawa Barat ti jaman Sultan Agung Mataram (1613-1645) keneh.


 Amangkurat I tuluy ngeridkeun pasukana ka Palabuanratu ngagempur karajaan nu dipimpin Ratu Kidul Mayang Sagara. Tangtu wae Kasultanan Mataram anu didukung ku Belanda lain tandingan karajaan Palabuanratu. Karajaan Pakuan Pajajaran Mandiri ancur burakrakan digempur pasukan Mataram, Ratu Kidul Mayang Sagara gugur dikurebkeun di Karang Hawu.

 Ku jahat-jahatna pulitik Kasultanan Mataram anu harita keur ngajajah tatar Sunda, hayang maksakeun budaya Jawa ka urang Sunda. Nepika sejarah Palabuanratu dirubah total, riwayat Dewi Purnamasari jeung Ratu Kidul Mayang Sagara dihapus, diganti ku dongeng Nyi Roro Kidul pangawasa karajaan siluman basisir laut Palabuanratu. Politik ngahapus sejarah karuhun Sunda hasil, antukna nepika yeuna geus ngaurat akar Nyi Roro Kidul raja siluman laut dipercaya kuumumna rahayat Nusantara. Sedengkeun riwayat anu samestina nyaeta Dewi Purnamasari jeung Ratu Mayang Sagara nu ngadegkeun Palabuanratu weleh geus teu dipikawanoh deui, hususna ku urang Sunda pituin. (Luki Muharam)


Senin, 10 Agustus 2020

HARI PRAMUKA BUKAN HUT PRAMUKA

 edigunawan#salam pramuka!

Setiap tanggal 14 Agustus, Pramuka seluruhIndonesia memperingati Hari Pramuka. Sebagian kalangan ada yang mengatakan HUTGerakan Pramuka atau HUT Pramuka, padahal tanggal 14 Agustus bukanlah harilahir Gerakan Pramuka. Tetapi mengapa Hari Pramuka jatuh pada tanggal 14Agustus?

Secara yuridis formal Gerakan Pramuka lahir padatanggal 20 Mei 1961, karena pada tanggal tersebut Pj. Presiden RepublikIndonesia menandatangani Keputusan Presiden Nomor 238 Tahun 1961. Berdasarkan keputusanpresiden tersebut, maka berbagai organisasi kepanduan yang ada di Indonesiamelebur menjadi satu organisasi yang disebut dengan Gerakan Kepanduan PrajaMuda Karana disingkat Gerakan Pramuka.

Walaupun secara yuridis formal Gerakan Pramukalahir pada 20 Mei 1961, namun pendidikan kepanduan dan organisasi kepanduanmuncul di Indonesia jauh sebelum Indonesia merdeka.

Konon terbitnya Keputusan Presiden nomor 238Tahun 1961 juga penuh dengan pergulatan politik, bahkan dokumen ini tidakditandatangani oleh Soekarno namun oleh Pejabat Presiden Ir. H. Djuanda padatanggal 20 Mei 1961. Pada saat itu Presiden Soekarno sedang melawat ke luarnegeri, pertanyaan yang mengemuka adalah mengapa tidak menunggu Presiden pulangke tanah air dan segenting itukah penandatanganan penyatuan puluhan organisasikepanduan ke dalam Gerakan Pramuka sehingga tanpa harus menunggu kepulanganSoekarno? Pertanyaan yang sampai sekarang belum dijelaskan kepada publik secaragamblang. Konon versi keputusan presiden yang akhirnya diterbitkan berbedadengan draf yang masuk ke staf kepresidenan. Adalah H. Mutahar yang memberikaninformasi adanya draf yang berbeda itu kepada Sri Sultan dan akhirnya mendesakPejabat Presiden untuk segera menandatangani Keputusan Presiden 238 tahun 1961sebagaimana kita kenal sekarang ini.

Namun demikian pada tanggal 14 Agustus 1961 tohakhirnya Presiden Soekarno menyerahkan panji-panji Gerakan Pramuka kepada SriSultan Hamengkubuwono IX sebagai Ketua Kwartir Nasional Gerakan Pramuka yangpertama. Tanggal itulah yang kemudian diperingati menjadi Hari Pramuka.

Dari rentetan panjang terbentuknya GerakanPramuka, masih tersisa satu pertanyaan besar, dimanakah naskah asli KeputusanPresiden Nomor 238 Tahun 1961 disimpan? Sampai sekarang tidak ada yang bisamenjelaskan. Informasi tentang naskah asli Keputusan Presiden Nomor 238 Tahun1961 sekabur naskah asli Supersemar.

Jika pada awalnya terdapat keputusan politikuntuk membersihkan sisa-sisa paham Baden Powell, maka tugas yang diemban SriSultan adalah membersihkan pengaruh komunis pada tubuh Gerakan Pramuka. Karenapada proses awal pembentukannya Gerakan Pramuka dipandang sebagai organisasiyang potensial bagi komunis untuk mengembangkan sayapnya.

Pergulatan politik itulah yang akhirnya membawaGerakan Pramuka masuk di sekolah pada awal masa orde baru. Dikhawatirkan akanditunggangi oleh eks-PKI, maka Gerakan Pramuka dititipkan di sekolah. Sehinggabermunculan Gugusdepan yang berpangkalan di sekolah sebagaimana kita kenalsekarang ini. Dan ini akhirnya menjadi gerakan yang sifatnya masif bahkan siswadiwajibkan mengikuti kegiatan kepramukaan atau minimal menggunakan seragampramuka pada hari tertentu di sekolah

Rabu, 22 Juli 2020

edi gunawan(STANDAR KOMPETENSI LULUSAN PENDIDIKAN KEPRAMUKAAN)

Pendidikan kepramukaan adalah ekstrakurikuler wajib artinya wajib diselenggarakan oleh satuan pendidikan dan wajib diikuti oleh seluruh peserta didik, terkecuali bagi peserta didik dengan kondisi tertentu yang tidak memungkinkan untuk mengikuti kegiatan ekstrakurikuler tersebut.

Hal ini diatur dalam permendikbud no 63 tahun 2014. Dalam Kurikulum 2013, pendidikan kepramukaan ditetapkan sebagai kegiatan ekstrakurikuler wajib. Hali ini mengandung arti bahwa pengembangan sikap dan ketrampilan pendidikan kepramukaan sejalan dengan perwujudan sikap dan keterampilan yang ada pada kurikulum 2013. Melalui pendidikan kepramukaan akan timbul rasa memiliki, saling tolong menolong, mencintai tanah air dan mencintai alam. Pendidikan kepramukaan mengajarkan banyak nilai-nilai, mulai dari nilai-nilai Ketuhanan, kebudayaan, kepemimpinan, kebersamaan, sosial, kecintaan alam, hingga kemandirian.

Pendidikan Kepramukaan dilaksanakan dalam 3 (tiga) Model yaitu :

1. Model Blok,

kegiatan wajib dalam bentuk perkemahan yang dilaksanakan setahun sekali dan diberikan penilaian umum.

Karakteristik dari model blok ini adalah :

a. Kegiatan ini wajib diikuti oleh seluruh siswa dan dilaksanakan pada setiap awal tahun pelajaran.

b. Bisa dilaksanakan di sekolah atau di luar lingkungan sekolah.

c. Untuk kelas I, kelas VII dan kelas X dapat diintegrasikan di dalam Masa Pengenalan Lingkungan Sekolah (MPLS).

d. Untuk SD/MI dilaksanakan selama 18 Jam, SMP/MTs dan SMA/MA/SMK/MAK dilaksanakan selama 36 Jam.

e. Penanggungjawab kegiatan adalah Kepala Sekolah selaku Ketua Mabigus.

f. Pembina kegiatan adalah Guru Kelas/Guru Mata pelajaran selaku Pembina Pramuka dan/atau Pembina Pramuka serta dapat dibantu oleh Pembantu Pembina (Instruktur Muda/Instruktur Pramuka).

Jadi model blok ini dapat dikatakan sebagai orientasi dasar kependidikan kepramukaan yang akan dilaksanakan di sekolah.

2. Model Aktualisasi

kegiatan wajib dalam bentuk penerapan sikap dan keterampilan yang dipelajari didalam kelas yang dilaksanakan dalam kegiatan Kepramukaan secara rutin, terjadwal, dan diberikan penilaian formal.

Untuk melaksanakan model ini , guru/ Pembina pramuka harus berkolaborasi dengan guru kelas/ guru mata pelajaran.

Karakteristik dari model aktualisasi adalah :

a. Diikuti oleh seluruh siswa.

b. Dilaksanakan setiap satu minggu satu kali.

c. Setiap satu kali kegiatan dilaksanakan selama 120 menit.

Model ini merupakan penerapan nilai yang sudah didapatkan dalam pembelajaran di kelas ke dalam kegiatan kepramukaan yang dilaksanakan seminggu sekali.

Kegiatan diawali dengan upacara pembukaan untuk melatih kedisiplinan dan diakhiri dengan upacara penutupan. Materi aktualisasi merupakan kolaborasi dari berbagai mata pelajaran. Misalnya secara berkelompok siswa diminta membuat proyek taman bergantung. Proyek ini merupakan aktualisasi dari ketrampilan tentang simpul dan ikatan dalam pramuka yang merupakan integrasi kegiatan pembelajaran prakarya ( membuat macramé untuk menggantung pot bunga ), IPA ( mengamati ciri – ciri bunga yang ditanam ), IPS ( menghitung harga jual macramé dari bahan dasar dan tenaga kerja ), Seni Rupa ( membuat disain macramé , menggambar bentuk ), Bahasa Indonesia ( membuat pantun dengan sampiran bunga ), Bahasa inggris ( mendeskripsikan tanaman), dsb.

Supaya model aktualisasi berjalan dengan baik, sekolah menentukan tema setiap satu minggu/ satu bulan/ dua bulan tergantung kesepakatan antara guru dan Pembina pramuka.

3. Model Reguler.

merupakan kegiatan sukarela berbasis minat peserta didik yang dilaksanakan di Gugus depan.

Karakteristik model regular adalah :

a. Diikuti oleh siswa yang berminat mengikuti kegiatan Gerakan Pramuka di dalam Gugus Depan.

b. Pelaksanaan kegiatan diatur oleh masing-masing Gugus Depan.

Dari karakteristik ketiga model pelaksanaan pendidikan kepramukaan tersebut dapat dilihat bahwa sesungguhnya yang merupakan ekstrakurikuler wajib adalah model blok dan model aktualisasi, sedangkan model reguler adalah salah satu ekstrakurikuler pilihan yang hanya diikuti oleh siswa yang berminat saja.

Penilain peserta didik dalam mengikuti pendidikan kepramukaan merupakan salah satu syarat kenaikan kelas. Peserta didik wajib mendapat predikat minimal baik dalam pendidikan kepramukaan. Bagi peserta didik yang belum mencapai nilai minimal perlu mendapat bimbingan terus menerus untuk mencapai nilai baik.

Penilaian dalam Pendidikan Kepramukaan dilaksanakan dengan ketentuan sebagai berikut :

a. bersifat otentik mencakup penilaian sikap dan keterampilan dan dilakukan secara kualitatif.

b. Kriteria keberhasilan ditentukan oleh proses dan keikutsertaan peserta didik.

c. Penilaian sikap dilakukan melalui pengamatan, penilaian diri, dan penilaian teman sebaya. Yang dicatat di dalam jurnal/ buku harian pendidik.

d. Penilaian ketrampilan melalui unjuk kerja/ demontrasi ketrampilan dan terekam di dalam portofolio peserta.

e. Penilaian dilakukan secara kontinu setiap hari dan setiap kali Latihan pramuka seminggu sekali.

f. Rekapitulasi Penilaian dilakukan oleh Wali kelas/ Guru Kelas/Guru Mata pelajaran/ Pembina Pramuka.

Sebagai ekstrakurikuler wajib, Pendidikan Kepramukaan berisi perpaduan proses pengembangan nilai sikap dan keterampilan. Pola Kegiatan Pendidikan Kepramukaan diwujudkan dalam bentuk upacara dan keterampilan Kepramukaan dengan menggunakan berbagai metode dan teknik.yang dituangkan dalam bentuk belajar interaktif dan progresif disesuaikan dengan kemampuan fisik dan mental peserta didik. Dalam pelaksanaan kegiatan kepramukaan satuan pendidikan dapat bekerjasama dengan organisasi kepramukaan setempat dengan mengacu pada ketetuan yang berlaku.

Kepala Sekolah bertanggung jawab terhadap berlangsungnya pendidikan kepramukaan sebagai ekstrakurikuler wajib di sekolah yang dipimpinnya. Peran dan tugas kepala sekolah terkait implementasi pendidikan kepramukaan adalah :

a. Memberikan bimbingan kepada Guru Kelas/Guru Mata Pelajaran, dan/atau Pembina Pramuka dalam Pendidikan Kepramukaan sebagai Ekstrakurikuler Wajib di satuan pendidikan.

b. Membangun kerjasama dengan orang tua/masyarakat dan/atau Dunia Usaha Dunia Industri (DUDI) dalam pengembangan gugus depan di satuan pendidikan

c. Melakukan koordinasi dengan Kwartir Ranting dalam pengembangan kelembagaan gugus depan di satuan pendidikan.

Selain itu kepala sekolah sebagai Ketua Majelis Pembimbing Gugus Depan Gerakan Pramuka harus mampu memberikan bimbingan dan bantuan yang bersifat moral, organisatoris, material, finansial, dan konsultatif kepada pembina pramuka, guru, peserta didik, dan gudep di sekolahnya, emecahkan masalah-masalah organisatoris, moral, mental, psiko-logis, finansial yang terjadi dalam pelaksanaan pendidikan kepramukaan gugus depan yang berpangkalan di satuan pendidikan dan memfasilitasi pemenuhan kebutuhan sarana, prasarana, dan sumber belajar

Idealnya gugus depan memiliki sarana dan prasarana sebagai berikut:

a. Sanggar gugus depan

b. Bendera MerahPutih

c. Bendera gugus depan

d. Bendera WOSM

e. Bendera Semaphore

f. Bendera Morse

g. Peluit

h. Tongkat

i. Tali

j. Kompas

k. Peta Topografi

l. Tenda Regu

m. Tenda Dapur

n. Alat Kebersihan Lengkap

o. Alat dan Kotak P3K

p. Alat Dapur Lengkap dan Bok Penyimpanannya

q. Lemari dan Bok Penyimpanan Alat Kegiatan

r. Perpustakaan dan buku-buku Kepramukaan

Dalam pelaksanaan kegiatan latihan rutin, gugus depan hendaknya memiliki alat pembelajaran. Pramuka golongan Siaga sekurang-kurangnya memiliki: (1) Teks Pancasila, (2) Teks Dwi Satya, (3) Teks Dwi Darma. Sedangkan untuk Golongan Penggalang, Penegak, dan Pandega memiliki: (1) Teks Pancasila, (2) Tri Satya, (3) Teks Dasa Darma.

Bagaimana implementasi kegiatan dan penjabaran kegiatan kepramukaan agar bersinergi denga penanaman karakter pada Kurikulum 2013 ?Dan bagaimana contoh program aktualisasi pendidikan kepramukaan ?